vrijdag 1 oktober 2010

Taal vulkaan

Philipijnen ligt op de zgn. ring of fire, een cirkel van Nieuw Zeeland-Indonesie-Japan-Alaska-Californie-Chili waar de pacifiche aardschol op andere botst. Wat leidt tot aarbevingen (recent Chili, Nieuw Zeeland) en vulkanen.
De vulkaan Taal is een van de actievere vulkaan (naast de Pinatubo) van de Philipijnen. Ze is al een aantal keer ontploft en recent nog bijna.
Noot: ik ben recent in Chili en Nieuw Zeeland geweest, evenals op andere plaatsten waar (zeer) kort daarna een grote ramp plaatsvond (o.a. Bam). Dus ze zijn hier gewaarschuwd!


Donderdag heb ik het gebied rond de vulkaan bezocht. Een mooi foto en uitleg staat op wikipedia.
Ze ligt op 70 km Zuid van Manila. Dat is op 3 uur rijden van mijn hotel: 2 uur om de metropool uit te komen, 1 uur op snelweg/lokale weg. (Verkeer is een ramp in Manila: gemiddelde snelheid in de spits is nog geen 5 km, continu lane-switching, rijden op de busbaan, etc. Maar toch opvallend zo weinig kapotte zijspiegels, er wordt altijd op het laatste moment geremd om de boel heel te houden).

Bij de caldera aangekomen begon het regenen, dus ik besloot om geen boottocht naar de centrale krater te maken. Heerlijk gegeten in het beroemde restaurant Josephine, met uitzicht op het meer. Dat dacht ik maar met regen kwam er nu ook mist, dichte mist.
Doorgereden naar Taal, een dorp aan de zuidkant van de krater dat al een keer (1754) totaal verwoest is. Hier staat de grootste kerk van Azie, gebouwd na de 1754 verwoestingen. Inderdaad, gigantisch groot. Aan de buitenkant ziet het er niet echt uit als een kerk (zie ook fotoos op picasa)
Met enige moeite T-shirt gescoord op de lokale markt en weer terug naar Manila.

Vandaag vrijdag regent het nog steeds, het zal zeker 24 uur blijven regenen is voorspeld. Buiten is het tropisch vochtig, papier verslapt in je handen. Ik ga zo naar het kantoor van WFTO-Asia, (eindelijk) een gesprek met de Directrice over de opdracht. Spannend!

Geen opmerkingen: