woensdag 16 november 2011

De praktijk van alledag

Als ik 's avonds met de 2 andere PUM'ers in de bar ga zitten aan de overkant van ons hotel (buitenterrasje, wel fris), dan staat er een bewaker van Segproser. Hij staat, staat, loopt een stukje, staat.... Mag niet gaan zitten. Heeft wapens (pistool, pepperspray, knuppel). En is voor zover ik begrijp, bevoegd om alles te doen om de orde en rust te bewaren. Ik weet niet of hij daar de hele nacht staat (dus ook na sluiting van de bar), dan slaap ik al. Zwaar werk.
Verdiensten minder dan $2 per uur, juniors halen iets meer dan de helft.

Dinsdagmiddag met Bosco, het hoofd van de supervisors, een aantal lokaties bezocht waar bewakers werken.  Eerst een apprtementenflat, waar de bewaker ook ander werk doet zoals aanpakken van post. Lastig is dat er ook Amerikanen wonen en hij geen Engels spreekt. Schijnt één van de redenen van het verloop te zijn.
Deze medewerker kreeg een boete vanwege het niet dragen van de pet en de broek buiten de schoenen. Diego, de Directeur bepaalt de boete achteraf. Maar hij draagt geen wapen.

overleg met eigenaresse, rechts is de tolk (voor mij)

Daarna een redelijk grote winkel, een supergrote Mall (54 mensen van Segproser, 24 uur service binnen en buiten) en nog een andere plek.
Naast 'echte' bewaking is het werk vooral service geven, in de Mall zelfs kaartjes uitreiken voor de parking (de hel dag naast een automaat staan en dan het kaartje overhandigen...), afrekenen parking, helpen met parkeren, verwijzen naar de juiste plek als er naar een winkel wordt gevraagd. Die indeling moeten ze uit hun hoofd leren, inclusief radiocodes (Q-codes jawel!!). Reden voor vertrek binnen een paar dagen....
Opleidingsnivo is 50% high school (Ecuador-standaard??), de rest lager. Eis is altijd in militaire dienst geweest, er is hier dienstplicht van ongeveer 10 maanden.
Ik heb weer veel vragen gesteld ook aan de medewerkers zelf. Heel leerzaam en ik kreeg overal antwoord op.

Verder in de middag vrij omdat er geen vertaler beschikbaar is, toch lastig. Dus wat rondgelopen en op het centrale plein was een hele manifestatie, geen idee waarom, met heel veel schoolkinderen in uniform. En muziek.

Morgen gesprek met Kamer van Koophandel(!) en Diego over Opleidingsbehoefte (POP).


Geen opmerkingen: