woensdag 28 oktober 2009

Vertrek naar Paaseiland

Donderdag vertrek ik op een bijzondere expeditie. Bijzonder in meerdere opzichten.

Paaseiland (googlemap)
is een bijzonder eiland met een bijzondere geschiedenis. Op wikipedia staat een leuke beschrijving van de historie. Maar nog niet alles is bekend en er zijn nog veel vragen over het hoe en waarom.
Het eiland is nu helemaal kaal, er groeien geen bomen. Maar het schijnt er vol met bomen te hebben gestaan maar om de koppen over het eiland te vervoeren gebruikte men bomen (om te rollen). En toen de bomen op waren zaten ze vast op het eiland: geen hout meer om boten te maken. Raar verhaal.
Op Internet staan vele filmpjes en fotoos van het eiland, vooral youtube.
een filmpje van David Attenborough

Zenden XR0Y
Bijzonder is ook dat ik er heenga met een groep mensen om te zenden. Op het eiland wonen geen zendamateurs en er zijn veel mensen in de wereld die een verbinding willen maken met het eiland.


Dus moet alles naar het eiland getransporteerd worden (zenders, antennes). Daar is vooral Stan, de Poolse expeditieleider, al maanden mee bezig. Ook heeft hij een prachtige website opgezet en doet hij nu al verslag van de voorbereidingen, met fotoos maar ook met een videoblog. Zie onderdelen videoblog en gallery.

Het wordt mijn eerst echte grote expeditie. Eerder ben ik wel met een groep (PI4GN) in Frankrijk geweest maar dit is toch het grotere werk. 13 uur vliegen vanaf Parijs, 5 uur vliegen van Santiago de Chili naar het eiland, in the middle of nowhere.

Het wordt niet de hele dag zenden. We gaan ook het eiland rond en ik ben van plan een aantal duiken te maken. Wat ik zo gelezen heb is het mooi duiken met goed zicht (50 meter) en bijzondere vis en koraal. En ook zijn er bijzondere vogels die inheems zijn. Kortom, een mix van vakantie en zenden.

Zuid-Amerika
Ik ben nog nooit in Zuid-Amerika geweest
. Het meest zuidelijk was Granada (Caribean) en Costa Rica. Na afloop van expeditie blijf ik nog korte tijd in de hoofdstad. Dat moet een keer langer als Else ook meer tijd heeft. Vooral het Zuiden richting Vuurland lijkt me heel interessant. Op het lijstje....


Morgenochtend is het vertrek naar Frankfort (kaartje was veel goedkoper dan vanaf Schiphol, maar met dezelfde maatschappij. Niet te begrijpen.) met de trein. En dan vliegen.






Geen opmerkingen: