dinsdag 6 oktober 2009

de eerste werkdag in Dastkar Ranthambhore

Zondagmorgen 6 uur, geen vuiltje aan de lucht zo op Schiphol. Maar de A6 was afgesloten en via binnenweggetjes Biddinghuizen en Batavia! op tijd aangekomen, sleutel inleveren (valet-parking = luxe.)
In het KLM toestel was het zo ontzettend koud dat ik nu snipverkouden ben. Of komt dat door de airco's in alle gebouwen? Afijn heel vervelend.
'S nachts in Delhi met de prepaid taxi maar we kwamen nog steeds in de files. De aanleg van de metro (bovengronds) geeft her en der behoorlijke opstoppingen. Maar rond 1 uur lag ik in bed (3,5 uur tijdverschil met Nederland)

Ik zat in het Noordelijke deel van Delhi vlak bij de grote Sikh tempel, fantastisch om te zien zowel de gebouwen en het meer, alsook de mensen. Sikh is één van de 6 grote religieuze stromingen in dit land.
Op straat vond ik het toch redelijk schoon enook het gebedel was veel minder dan ik verwacht had. Misschien wel wat teveel slechte verhalen gelezen? Het is wel redelijk chaotisch verkeer met veel getoeter maar in de zijstraten is het goed te lopen. Wat rondgelopen, wat gegeten en met de taxi naar de sneltrein. Madjopur was het doel en dat lukte goed in bijna 4 uur (350 km), met eten en drinken onderweg included.

Op het station afgehaald door Ujwala en ben ik naar een hotel gebracht, tjonge jonge. 4 sterren en ze gaan voor no. 5, obers overal (ook achter je en naast je) zwembad kamer van 7x7 met 2 badkamers etcetc. Prachtig luuks.

Vanochtend opgehaald in de jeep en geïntroduceerd in Kendra (het centrum) waar de vrouwen (en enkele) mannen werken en een winkel is die erg goed bezocht wordt door de toeristen die uit het tijgerkamp komen.

De hele dag gesproken met Ujwala en haar collega die bezig was met allerlei analyses over de organisatie maar ondertussen ook nieuwe producten ontwierp voor de winkel. Daar ga ik volgende keer weer verder mee.

De omgeving heb ik nog niet gezien, enkele dorpjes waar we langs rijden zien er kaal en arm uit, waterpomp in het centrum verder niet veel te doen. Deze dorpen zijn tot stand gekomen door ruwe verplaatsing uit het tijgerpark door de regering, zonder behoud van landbouwgrond etc. Zo gaat dat soms, natuurbehoud is niet altijd mooi.....

Doordat de vrouwen nu inkomen verdienen kopen ze gas in flessen als bron voor koken en slopen ze niet de bossen waar de tijgers zitten. Daar hebben ze geen tijd voor (en de mannen doen het niet, dat weten we) Het project DR dient dus 2 doelen: tijgerbehoud en inkomen voor de vrouwen.

Morgen verder

Geen opmerkingen: