maandag 2 november 2009

Chili de reis en de aankomst op het eiland

Het was een lange reis. Arnhem - Frankfort (wachten) - Parijs rennen rennen ja net gehaald met 2*20 kg in mijn handen - 14 uur vliegen Santiago de Chili. In het vliegtuig ook Victoria, Stan en Zbig. Veel slapen.
Daar werden we zeer vriendelijk ontvangen door Pedro en zijn vrouw. Pedro is zendamateur en heeft een boel voor ons geregeld, zoals een hotel. Santiago was heet 30C, voorjaar met bloeiende bomen en planten. Na een douche nam Pedro ons mee naar Valparaiso aan de kust (100 km). Mist, wind, koud! De koude Humbold-stroom geeft de kust een zeer speciaal klimaat en veel vis. Lekker gegeten en terug naar Santiago.

Direct diner, nu met 5 lokale en een weggelopen Canadeze zendamateur. Zeer bijzonder dineren mag ik wel zeggen, dit eyeball qso. Ook lekker eten trouwens, met lekkere chileense wijn. Om 1 uur in bed (4 uur tijdverschil met NL), om 6 uur op om het vliegtuig te halen. We werden weer netjes weggebracht en verder ging alles prima. Leszek uit de USA was smorgens vroeg aangekomen, Marco een chileen ging ook mee dus met 6 compleet!
Op Paaseiland (5 uur vliegen) een teleurstelling: een tas van Stan was er niet. Met een dure zender en nog een hoop andere spullen oa. voor telex.
Door de hoteleigenaar werden we naar onze appartement gebracht, 500 m van de kust bergop. Apart van het hotel, maar hij rijdt ons soms als taxi op- en neer voor ontbijt en diner.

We hebben 3 appartementen gehuurd maar pas 2 zijn schoon. Dus we leven met 6 mensen die alle tassen uitpakken om zenders en kabels en PC's en etcetc in een kamer (een bende) en slapen in kamer 2. Ondanks dat het laat was toch een antenne opgezet en tot in de vroege ochtend gezonden (40 meter).
Na het ontbijt zijn we bezig gegaan met het maken/opzetten van andere antennes voor andere banden. Maar het regent steeds en waait ook stevig dat is lastig.

De groep mensen is leuk en heel gefocussed op het zenden. Nu ik dit schrijf zijn we aan het zenden op 17meter, de rest staat eromheen te luisteren en te fotograferen. Tijd om het eiland te verkennen komt nog wel. Het eiland zelf is een oude vulkaan, keiharde grond (lastig om de antennes te zetten), wat bomen met daartussen huizen in downtown. Zo op het eerste gezicht niet veel vogels, wel veel honden. Wat restaurants en supermarkten maar niet goed gevuld. Duur. Gisteren veel locals op straat om 7 uur, omdat Haloween gevierd wordt. De komende dagen gaan we wat meer verkennen maar eerst moet het station opgebouwd worden, dat is prioriteit.

Een dag later, er is nog geen internet in onze kamer.
Het begint hoe langer hoe slechter te worden. De storm neemt fors toe ongeveer windkracht 10 en het regent continu.
Erger is dat gisteren een zender uitgebrand is, dus we hebben we er nog maar een. En vannacht is een transformator voor de 160m antenne gesmolten. De spider-antenne moet nog opgezet maar niemand heeft een idee hoe dat moet dus hij ligt 1/2 afgebouwd in de tuin.
De derde kamer is nu opgeleverd en ik zit er alleen in, de anderen slapen rondom de zenders in kamer 1&2. Die slapen wat vaster denk ik. Kamer 1 is nu zendkamer maar ook eetkamer en het hok waar alle spullen liggen. Kan je je voorstellen hoe het is?

We hebben nu ruim 2000 verbindingen gemaakt waarvan ik iets meer dan 100 dus nietal te veel
en nu ook de 2dezender kapot iswordt het een heel gedoe om veel verbindingen temaken. Afijn het was holiday style dus dat gaanwe dan maar doen. Maar met deze regen en wind is dat ook weer lastig. Het isvolle maanzegt de hoteleigenaar.Datsoort denken pastwel bij dit eiland zal ik maar zeggen....

We gaan nu naar het hotel downtown (taxi-service), wellicht kan ik me daar scheren (hier is geen spiegel).

Je kunt ons ook volgen op twitter/xr0y en twitter/aartw. Er wordt ook geblogd op www.rapanui2009.org maar even geen fotoos.