donderdag 6 juli 2017

De 2de week

Woensdag grote tegenslag: de motor van de duikboot waar ik op werk is gisteren opgeblazen. De kapitein gaf nog ff vol gas vlak voor de haven maar na 5 minuten kwam er zwarte rook uit de uitlaat en uit de buik van de boot klonk veel lawaai.

Dus iedereen die had gaan duiken ging vanochtend alsnog op de manatees boot. De manatees kunnen niet gevangen worden voor onderzoek omdat daar ook krokodillen rondzwemmen. Dus alleen maar kijken naar bruine lichamen onder water.
Ik loop terug naar het hotel en heb een rustdag

Donderdag is normaal gesproken een rustdag maar door het missen van afgelopen maandag werd er nu wel gedoken op één boot. Ik ben weer niet ingepland. 
Enkele mensen gaan met openbaar vervoer naar de hoofdstad en ik ga mee. WiFi in het park, krant en Whatsapp met thuis 😘
En pizza als lunch, het eten hier is saai, veel vlees en weinig afwisselend.

Vrijdag ga ik wel mee maar alleen snorkelen. Verbrand mijn kuiten maar ontdek veel zee-egels! Vertel ik verderop.

Zaterdag plezierduik met 4 mensen uit de nieuwe groep sommige hebben jaren niet gedoken. Niemand verdrinkt maar ik heb mijn handen vol aan ze.

Zondag 2 duiken waarbij we oefenen op zweven. Dat gaat niet best de meeste hebben te weinig controle. Maandag en dinsdag nog wat oefeningen en dan rondzwemmen en wat visherkenning.

Elke dag vertrekken we om 08.30 naar de haven, laden de luchtflessen en duikspullen in en dan 2 uur varen. Eerste duik pas 11.30, dan lunch en de volgende duik. Rond 6 uur terug in het hotel, soms pas 7 uur. Diner, nog wat voordrachten, soms film of een quiz. Lange dagen hoewel ik savonds weg kan blijven, wat lees of met de andere stafleden aan de bar hang (mojito's!).
Maar zondag is de bar dicht, waarom?

Het weer is onrustig, elke dag onweer: soms dichtbij, zowel overdag als snachts. Dinsdag​ is het recht boven ons zowel op de boot als het hotel. Het is heel warm en vochtig en dat maakt je moe.

Zee-egels
Zijn belangrijk voor het schoonmaken van het koraalrif​. Als ze er niet zijn wordt het koraalrif overwoekerd door algen wat de groei van het rif verhinderd.
Eind vorige eeuw zijn de zee-egels in de Caraïben voor 95% gestorven door een bacterie.
Het onderzoek richt zich op herstel van de populatie: hoe beschermen ze zich tegen vijanden en kan je bevorderen dat ze zich verspreiden.
Hoe we dat onderzoeken gaat hier te ver.

Morgen donderdag vrije dag, met de bus naar Nueva Gerona, de hoofdstad.

Geen opmerkingen: