zaterdag 6 februari 2010

Matamanoa

4 dagen Matamanoa

Het Matamanoa Island Resort (www.matamanoa.com, 15 km west van het hoofdeiland), is een oefening in onthaasten.
Er gebeurt wel wat op een dag zoals duiken, volleybal, snorkelen. Maar alles in zeer laag tempo.
De meeste mensen hangen wat rond het zwembadje onder een parasol. De zon staat recht boven ons en we worden al bruin, ook als we zo veel mogelijk in de schaduw blijven.

De bagage is nog in Los Angeles. Waarom het vrijdagavond niet is doorgestuurd blijft onduidelijk.
Zondags wordt er niet gevlogen op Fiji, dus vandaag komt er niks. Dan wordt het hopelijk maandag, de dag dat we terug gaan naar het hoofdeiland.
Zoals Dorien al reageerde: het is uit te houden met enkele ingekochte T-shirts en slippers. Else draagt mijn zwembroek als korte broek zodra die droog is (wat niet lang duurt, met zon en wind).
Ik mis vooral mijn duikhorloge, dat ik net op mijn verjaardag heb gekregen om hier te gebruiken.

Ik heb al 5 duiken gemaakt. Het koraal is redelijk maar her-en-der toch ook stuk. Dat wordt toegeschreven aan cycloon van december vorig jaar, die heeft toen fors huisgehouden. Veel strand is toen weggeslagen en dat zand ligt op het koraal >> tot de dood er op volgt.
Met duiken zie ik wel mooie vissen, vaak ook haaien. Wel leuk en met een watertemperatuur van 29C goed uit te houden.

Dit en een naburig eiland zijn een broedplaats van een specifiek soort stormvogel: Nocturnal storm petrel. We hebben ze nog niet gezien, misschien vanmiddag een wandeling de heuvel op, daar moeten ze nu broeden (tussen december en maart).
Maar we horen ze 's nachts: als het huilen van kinderen zeggen de locals, maar eigenlijk meer iets uilachtigs.

(Else): ben gister naar Tavua geweest, een eiland verderop. Er is een dorpje (niet erg interessant) en er was een pottenbakster: wel interessant. Handgevormde pot, lekdicht gemaakt met hars. Ook een stuk 'barkcloth' gekocht. Beschilderd doek gemaakt van de binnenbast van een moerbeiboom. Je ziet, ik bestudeer het plaatselijke handwerk terwijl Aart duikt.
's Middags een duiklesje gehad in de pool. Het zal mijn sport niet worden, maar dat  wist ik al. Ga vandaag koraal kijken met een glassbottom boat.

Morgen terug naar het hoofdeiland, Viti Levu, auto halen in de haven, naar het vliegveld voor de bagage (hopen we) en naar de zuidkust "Coral Coast".

Geen opmerkingen: