dinsdag 7 juni 2016

PUM project in Senegal

Ramadan. Tja daar zit je dan in Senegal en blijkt de ramadan uitgebroken. Om 5 uur gewekt door een processie door de straat (er is geen moskee in de buurt gelukkig). Geen ontbijt want de bakker is dicht. Gelukkig heb ik muesli bij me. Na wat gefoeter van mijn kant worden er 3 croissants getoverd en met wat jam en kaas geserveerd. Ben benieuwd wat me verder gaat overkomen.
Overigens valt het met de strengheid van kledingsregels wel mee, ik zie genoeg vrouwen zonder hoofddoek, strakke kleding of korte rok. En het werkpatroon is christelijk (zaterdag/zondag vrij).

Dus weer een PUM-missie, dit keer beveiligingsbedrijf in Dakar. Franstalig land, dat wordt een extra handicap dacht ik.
De communicatie vooraf leverde niet veel op aan documentatie, dus dan maar afwachten.
Maar het valt reuze mee. De zoon dan de eigenaar/directeur spreekt prima Amerikaans en ook goed op de hoogte van het bedrijf. Ik trek de hele dag met hem op en na één dag ken ik al heel wat van zijn vrienden. Niet op Facebook maar in real life op straat. Want het handjesschudden gaat de hele dag door.

Ik zit in een redelijk hotel aan een drukke straat in een buitenwijk van Dakar. Het bedrijf is 200 meter verderop: een gebouw van 3 verdiepingen waar het bedrijf op niveau 3 zit en daaronder appartementen voor de eigenaar met zijn 3 vrouwen en 8 kinderen. Want zo gaat dat in dit land, als je geld hebt. Zondag heb ik daar al de hele middag gezeten beetje praten (comment ca va) over familie en ook meegegeten.

Er wordt veel nieuwgebouwd in deze wijk en het ziet er allemaal best leuk uit. Oude huizen worden daarvoor gesloopt. De middenklasse rukt op, veel auto's ook hele dikke. Soms een kar met een paard ervoor maar niet veel.

Maandag begon het echte werk. Omdat het betaaldag was (alle bewakers komen langs om hun salaris cash op te halen) zijn we eerst in de auto de stad ingegaan met een supervisor om een aantal bedrijven waren 'Jaguars' een contract mee heeft , te bezoeken. En even de bewaker te checken en het logboek aftekenen. 
Het verschil in senioriteit en discipline is erg groot, de meer volwassen mannen weten wat hun gedrag hoort te zijn maar sommige jonge bewakers blijven gewoon in hun stoel hangen als de supervisor binnenkomt. Niet goed.

We komen in het centrum en daar staan nette grote files en opstoppingen in de straatjes en steegjes. In een soort Chinatown-achtige wijk komen we echt niet vooruit, en dat in de brandende zon. We bezoeken een checkpoint in de haven, een 12-verdiepingen appartementengebouw en een bank. Onderweg zie ik veel andere beveiligingsbedrijven, er is genoeg markt dus. Maar ook veel bedrijven, wel 300 die vooral concurreren op prijs.

Om 3 uur in de middag dan een directiemeeting met de eigenaar, de nieuwe general manager (die zijn ogen steeds dichtdoet, ik denk dat hij geconcentreerd luistert), een adviseur van buiten (prachtige vrouw) en nog wat mensen die in en uitlopen. Ook komt onverwachts de lokale PUM-vertegenwoordiger binnen die een heel verhaal houdt over wat ik kom doen (zonder met daarover gesproken te hebben). Alles gaat in rap Frans en mijn vertaler kan het niet bijhouden dus zo nu en dan doe ik ook de ogen dicht om geconcentreerd te luisteren.
Ik moet zeggen dat het me meevalt wat ik na één dag kan verstaan en zeggen in het Frans. Maar zo aan het eind van de dag, en die snelheid, nee.

Aan het eind zijn we wel over eens:
Er moet een bedrijfsplan komen, een swot (sterkte/zwakte analyse) en voor de ideeën voor nieuwe diensten per idee een business case & projectplan. Mevrouw wil overal tegen vergoeding camera-bewaking gaan ophangen, de eigenaar wil geldtransport gaan doen en vraagt of ik een geldtransportauto met geblindeerde ramen te koop weet. Marktplaats misschien?



Ik kijk nog even in de afgetekende salarislijsten, een blanco A4-tje met naam en paraaf per per persoon, 20 per vel. Ongeveer 76.000 FCA, omgerekend € 50. En dat voor 12 uur op, 12 uur af, 5 dagen per week.

In het hotel bestel ik mijn diner, te serveren om 8 uur. Maar als ik benedenkom blijkt dat de maaltijd niet eerder komt dan 9 uur, want raprapfrans???? Ik eet een banaan en val in slaap.

Geen opmerkingen: