zondag 13 december 2015

Zondagmorgen

Woensdag werk ik verder aan mijn analyse. Het is druk in mijn kamer, er wordt een order klaargemaakt en veel spullen zijn in mijn werkkamer gestouwd. Hoe ze dat allemaal voor elkaar krijgen in kleine ruimtes voorraad en werktafels en werken niet te geloven.



Donderdag gaan we het platteland op, naar een weversdorp. 90 km buiten Dhaka maar we doen er bijna 3 uur over. Overal files en vooral in een dorp met centrale markt is het chaos. Alle bussen stoppen daar, kris-kras om klanten te kapen, riksja's er tussendoor, auto's die elkaar snijden en vooral veel toeteren. 2-baans wegen zijn makkelijk 4 baans. En op 4-baans wegen mag je ook spookrijden.
Onderweg veel zandwinning uit de rivier en veel steenbakkerijen. Veel land staat nu droog, in de regentijd staat het water meters hoger en is de rivier kilometers breed.



In het weversdorp is het goed geregeld. Tarango de organisatie waar ik voor werk heeft weefgetouwen in of naast de huizen laten zetten, de vrouwen opgeleid en er loopt een coach rond die ook de producten afneemt na meting en kwaliteitscontrole. De vrouwen kunnen werken wanneer ze willen en kunnen en krijgen betaald per meter. Productontwerp komt uit Dhaka. Er worden halffabrikaten geweven die in Dhaka worden gebruikt om eindproducten van te maken zoals manden, tassen etc. Alles van jute, Bangladesh kwaliteit is de beste van de wereld. En wat een rust hier geen getoeter, hooguit lawaai van spelende kinderen.
Dit gaf een goed beeld hoe het bedrijf werkt en hoe de keten in elkaar zit.



Vrijdag is vrij. Ik heb afgesproken om naar de Dutch club te gaan, en wordt netjes gebracht (die chauffeur is goed maar maakt wel overuren). In de club (kroketten! appeltaart!) ontmoet ik Mark, een hoge pief bij de EU-vestiging hier. Hij komt ook squashen nou dat komt goed uit. We spelen 1,5 uur ik heb geen droge draad meer op mijn lijf (26 graden). Qua spel wegen we tegen elkaar op maar hij heeft een giftige service. Daarna even een cooldown in het zwembad, koud water want het is winter. En dan wat bier, wel 3! Pizza mee naar huis, de chauffeur komt om 5 uur.

Zaterdagmorgen geef ik mijn rapport af en we (CEO en Director) lopen mondeling door het rapport. 
Ik ben positief over het bedrijf, ze hebben de zaken goed onder controle. Er zijn wel een heel aantal punten die kunnen verbeteren maar basicly draait het goed. Verdere groei (er werken nu 18.000 vrouwen aan de weefgetouwen in het land) zal tot wel problemen leiden, de verantwoordelijkheid naar de kopers (buitenlandse groothandel) om op tijd te leveren etc. wordt steeds zwaarder natuurlijk. Welfare en fairtrade is leuk maar er moet wel geleverd worden. Met kwaliteit.
Beiden konden zich goed vinden in mijn analyse en nu ga ik aan de slag met voorstellen voor verbetering. Dinsdag komt er een plenaire (brainstorm-) sessie is al afgesproken.

Was vroeg thuis dus liep nog even een rondje en zag een mooi park. De grote weg door het park helemaal leeg, lekker rustig. Wel veel politie met geweren. Veilig dus.
Plotseling word ik van de weg afgewuifd, aan de zijkant gezet met anderen en moet wachten want de Rutte van Bangladesh komt thuis. En ja hoor 20 auto's met zwaar bewapende troepen scheuren met 70 km over de weg en gaan 100 meter verder door het 3-dubbele hek. Vandaar dat de weg leeg was.
Allemaal zwarte auto's behalve één die was wit. Hoe makkelijk kan je een schietschijf maken. Of is het een rode haring?
Als ik zeg dat onze Rutte soms op de fiets gaat kijken ze met een verbaasde blik terug.

Vandaag verder aan de lijst met veranderingen om te beginnen het organogram.

Geen opmerkingen: