zondag 11 oktober 2009

Een dag naar de Taj Mahal

Vrijdagmiddag met de trein uit Majopur naar Agra. Hoogste klasse, genummerd bed in een genummerde wagon, airco.
Op het station lopen apen en koeien vrij rond, ik schat in dat er wel eens een koe wordt geraakt door een passerende trein...
In de trein wordt er veel verkocht van water tot complete maaltijden. Het is dus een drukte van belang in de gangpaden en het vuil hoopt zich op in de verbindingsstukken tussen de wagons.
Er wordt niets omgeroepen en ik had een stoptrein dus wanneer is het nu Agra? Op de stations staan nauwelijks borden, er is nauwelijks verlichting op het station, we hadden vertraging maar hoeveel? Ik snap nog niet hoe mensen weten welk station eraan komt.
Op het station slapen veel mensen, op de perrons, in de hal, buiten voor het station. Ik kwam om 11 uur 's avonds aan en er sliepen veel mensen. Ik moest er tussendoor laveren.

De hele zaterdag had ik eigen taxi. Na het ontbijt naar Taj Mahal en dat inderdaad is dat een mooi complex. Puur marmer zoals zoveel hier (ook het hotel), vrijwel symetrisch in alle richtingen behalve de 2 tombes in het binnenste. Echter qua tekeningen etc. vind ik Esfahan (Iran) wel mooier. Jammer genoeg was er geen water in de kanaaltjes dus de traditionele foto met reflecterende TM erin, is niet gemaakt. Kon deze natuurlijk wel kopen van de 10-tallen verkopers en officiƫle gidsen (die zijn er heeeeeel veel).

Daarna naar Agra Fort gereden, Dat ligt vlakbij en je kunt de TM dan vanuit een andere hoek zien liggen, maar het zicht is niet best door de vervuiling en vochtige lucht. Het fort zelf is aan de buitenkant groot, rood met hele hoge rode muren. Niet te nemen.

Wat T-shirts gescoord en door naar Fathpur Sikri. Door al het gedoe met de zelfbenoemde gidsen daar het verkeerde gebouw in geweest maar dat was wel mooi. Genoeg voor de dag, rondlopen met die hitte is erg vermoeiend dus naar het station van Barathpur (waar een heel groot vogelpark is, echt iets voor een dagtocht in deze trektijd). Voor de verandering in de 2de klasse gezeten, geen airco maar ventilatoren aan het plafond en de ramen open. Met vertraging thuis en het bed ingerold.

Vandaag maar eens een dagje nietsdoen, beetje zwemmen, beetje vogels kijken. En de werkdag van morgen voorbereiden.

Geen opmerkingen: