maandag 12 oktober 2009

een dag met vorderingen en zwarte pottenbakkers

Zondag vrijwel niets gedaan. Uitslapen, wat zwemmen, beetje vogelen rondom het hotel, o.a. ook nog een Lizard gezien (1,5 meter).

Vandaag in de ochtend 2 maal uitgelegd aan verschillende groepen wat samenwerken in een organisatie inhoud, taken en verantwoordelijkheden verdelen. Dit aan de hand van een voetbalteam (hoewel cricket hier de nationale sport is maar ik weet er nog niet genoeg van). En daarna het model uitgelegd om taken en verantwoordelijkheden overzichtelijk te benoemen: RASCI. Dat is beter dan RACI, want dat betekent in het Hindi zoiets als de toekomst voorspellen en dat ga ik echt niet doen..

Daarna ben ik verder gegaan met het beschrijven van de hoofdprocessen van het bedrijf (inkoop, productie, marketing en sales) en straks gaan we dat koppelen (processen-activiteiten en rollen met verantwoordelijkheden). oeps de stroom valt uit maar ik ga verder op de accu. NEPA is everywhere.

Om 3 uur zijn we (Ujwala, Dewika en ik) naar een dorp aan de andere kant van  Majopur gegaan.
3 jaar geleden was er in het dorp niets te doen, armoe zwaar troef. Dewika heeft daar een aantal malen geslapen (over langere perioden) om het vertrouwen te winnen en te laten zien dat ze met hun pottenbakkerskwaliteiten wel iets konden produceren wat verkocht werd. Niet op de lokale markt waar plastic en goedkoop chinees spul de pottenbakkersmarkt verwoest heeft, maar de toeristenmarkt wel. Als je maar mooie en speciale dingen maakt.
En dat is gelukt. Ze maken mooie dingen in het zwart en dat is bijzonder.

Na diverse besprekingen die ik deels gelaten heb om in het dorp te fotograferen (mensen, vogels, een cricketwedstrijd waar het publiek uitliep om mij te zien en de wedstrijd niet meer interessant vonden), weer teruggereden naar het hotel waar we straks verder gaan met het invullen van het schema: wie heeft straks de verwnatoordelijkheid voor welke activiteit bij inkoop, productie of verkoop.

Morgen gaan we dat vertellen aan de mensen. Die, als ik het goed begrijp, enthousiast zijn en ook van mening zijn dat een aantal zaken 'strakker' ingericht moeten worden.

Diner is ready Sir! Thanks.

1 opmerking:

marijke zei

ha die aart van gaal.
klinkt allemaal leuk en relaxed daar in het verre india!!
en je weet natuurlijk wel dat ik je allerbeste vriendin ben die toevallig heel gek is op aardewerk (haha)

doei doei