dinsdag 15 februari 2011

Bijna een duikongeluk

Maandag natuurlijk weer gedoken-gesnorkeld. Op een andere plek. Op Bonaire zijn 54 plekken waar je vanaf de wal kunt duiken. Ze zijn langs de weg met gele stenen gemarkeerd. En op klein Bonaire, een eiland 1 km west van het grote eiland, nog veel meer. We kunnen klein Bonaire vanuit onze kamers zien liggen.

Je laadt de pickup truck met wat flessen lucht af te halen bij de ingang van het hotel, en rijdt naar een plek. Aankleden en naar het koraalstrandje. De entree in het water is soms lastig, koraal - stenen en weinig zand. Het instappen en dan je flippers aandoen is niet altijd makkelijk, door de golfslag word je omvergegooid.
Maar als je eenmaal inligt gaat het eerst langzaam dieper (ideaal voor snorkelen)  en dan ineens een drop-off van 20-30-40 meter. Weinig stroming over het algemeen.

Vandaag maandag ging het eerste stukje goed, al had ik soms wat water in mijn mond. Lekte er iets?
Bij de dropoff ging het mis: op 10m diepte sprong het voorste stuk van mijn mondstuk eraf en ademde ik water in. Snel had ik het 2de mondstuk (reserve) te pakken en had ik weer lucht. En toen weer teruggegaan naar de wal.
Veemde zaak de deksel op het monstuk is met schroefdraad en een borgpen vastgezet, dat kan er niet zomaar afspringen. En kwam een maand geleden uit de fabriek is nog nooit open geweest voor een servicebeurt.
Afijn, nieuwe octopus gehaald bij de verhuur en gelijk weer gedoken. Gezocht naar de weggesprongen deksel maar niet kunnen vinden. Maar wel een heel grote groene schildpad gezien.

Na de lunch weer gedoken en daarna nog even langs de zender van de Wereldomroep gereden, huge! Daar wil ik wel een keer contesten op 160m!

'S avonds in het centrum gegeten. Ondanks dat er veel toeristen zijn heerst er een dorpse sfeer. Op het marktplein was een rap-sessie bezig en de straat langs het water werd gebruikt voor een pantoffelparade (in auto's).

Geen opmerkingen: