zaterdag 5 november 2016

Komodo revisited


Dit keer ben ik vertrokken vanuit Bali zelf op een stevige motorboot. Eerst 18 uur varen naar Komodo national park maar daarna steeds korte stukje door het Komodo gebied. En na de laatste (20ste) duik ook weer 18 uur terug.
Wat een luxe boot en wat een luxe behandeling! Nog nooit zo meegemaakt.
Droge genummerde handdoek na het duiken, flessen en flippers werden gedragen door de bootboys. Flippers werden voor je aangedaan, je duikpak na elke duik gewassen. Masseuze(!) had helaas weekje vrij :-(

Maar het duiken zelf daar ging het om. Nieuwe maan dus stevige stroming. En dat hebben we geweten. Bij Batu bolong zelf iets meer dan verwacht, door een miscalculatie bij de staf: de stroming trok ineens aan en werd verticaal waardoor ik naar beneden gezogen/geduwd werd tot 34 meter (diep) en toen weer omhoog popte naar 10. Na nog wat behandelingen in de wasmachine uiteindelijk veilig bovengekomen op 100 meter van de rots af, wat een kracht zat er in die stroming. Maar iedereen was ok, het was een geroutineerde duikersgroep.

Op de plekken die ik vorig jaar bezocht was het ook nu weer een feest, veel jongens in het grijze pak (white tip & black tip reef sharks) en zelfs een enkele grijze haai. Allemaal rondcirkelend in de stroming boven de rots terwijl wij aan een haak hangen en kijken (zie foto en kijk waar de bellen heengaan!)

Bij Crystal Rock lag ik ineens naast een eagle ray die in de volle stroming naast me bleef hangen. Wat een mooi gezicht.

Manta alley was heel leuk, je kunt je horloge er op gelijk zetten in combinatie met de getijdentabel dat de manta's komen. Smorgens eten en daarna naar het schoonmaakstation waar mond en kieuwen schoongemaakt worden. Er is een plek voor de duikers gemaakt waar je op je knieƫn kunt zitten kijken.

Naast deze grote vissen ook veel klein spul zoals naaktslakken, garnalen in allerlei vormen en maten, krabbetjes, octopus, slangen. En natuurlijk koraal, altijd weer fantastisch om te zien. Komodo is wat dat betreft wel de highlite voor mij.

Op de nachtduiken zie je toch weer heel andere schepsels en dat is heel interessant. Niet altijd makkelijk zeker als er veel stroming staat. Maar ik zag een zeester op jacht, nog nooit gezien (green brittle star).

Kortom we hebben ons weer vermaakt. En mijn kamergenoot uit Korea ook, makkelijk om een kamer te delen met iemand die gewend is om in een kleine ruimte te leven. Kreeg bij vertrek zelfs een cadootje van hem, met buiging erbij!
Er was een hele groep Engelsen (10 vd 17) maar heel open dus dat was geen probleem, op eerdere trips heb ik wel meegemaakt dat een grote groep vervelend dominant kan zijn. Reisleider (Europeaan) prima, maar ook veel lokale duikgidsen en de staf allemaal locals. Prima daar moet het geld naartoe.

Nu op naar Bangladesh voor 2 weken PUM werkzaamheden bij Tarango.







Geen opmerkingen: