maandag 14 december 2015

Transport en verkeer in Dhaka

Bangladesh is een miljoenenland (meer dan 170 miljoen) en de bevolkingsdichtheid is ruim 3x zoveel als in Nederland. Als Nederland vol is, is Bangladesh het zeker!

De bevolkingsdichtheid is in de hoofdstad Dhaka nog veel meer. En al die mensen moeten ergens heen of zijn dus is er transport van goederen en mensen. Al het Noord-Zuidverkeer moet door Dhaka, er zijn geen rondwegen. Alle bussen rijden op Dhaka. Conclusie: het verkeer is echt vreselijk om in te zitten.

Ondanks dat overdag het vrachtverkeer niet door de stad mag (pas 's avonds na 8 uur) staat het overal vast. De gemiddelde snelheid is 3 km per uur, dat ondervond ik gisteren toen ik meeging het centrum in om iets te kopen. Dom dom dom.
9 kilometer uit en thuis, ruim 3 uur over gedaan.

Kijk hier maar eens.



Gek genoeg zie ik geen aanrijdingen, hebben we zelf ook niet gehad. maar als je de buitenkant van de bussen ziet moet er wel eens een zoen (of erger) uitgedeeld worden. Uiterlijk is iedereen ontspannen, zo kijken ze. Maar dat zal ook wel Aziatisch zijn.

Er is verkeerspolitie actief en die wordt ook gerespecteerd. Zij regelen op kruispunten de toegang zodat de doorstroming redelijk blijft. Voor wat het waard is. Op sommige plekken werden we meer dan 10 minuten stilgezet door de verkeerspolitie om eerst anderen toe te laten. Als de premier langskomt wordt alles 10 minuten stilgezet en schoongeveegd. En maar toeteren, zinloos natuurlijk. Lawaai lawaai.
Overal staan stoplichten die gewoon werken. Maar kruispunten zijn vaak afgesloten (je moet dan verplicht naar links en dan 100 meter verderop kun je door de middenberm keren, hetgeen dus alleen maar verplaatsing van de chaos oplevert). De stoplichten zijn dus nutteloos maar worden niet op marktplaats gezet.

Oversteken is een macho-game, je gaat gewoon en je steekt je hand op. En meestal lukt dat wel...
Op dit filmpje steken er regelmatig mensen over


Zag je de dubbeldekker bus?

Gek genoeg zie je weinig gewone fietsen, terwijl je daar m.i. veel snelheid mee kan maken. Waarschijnlijk te gevaarlijk omdat automobilisten 'king of the road' zijn en iedereen wegdrukken, zoals ook de riksja's.

Er is wel een leuk pluspunt te melden: vrijwel alles rijdt op gas (CNG). En dat scheelt heel veel stank en smog. Want het is vrijwel windstil hier.


Geen opmerkingen: