maandag 21 januari 2013

Wat een nacht

We kregen van Lia de vraag over 'hoe we het vinden in India', want blijkbaar beschrijven we wat we zien en niet hoe we ons daarbij voelen.
Nou, India is geen comfortabel land om te reizen en soms vraag je je verbijsterd af waarom we dit eigenlijk doen. Bijvoorbeeld als je om half 5 's nachts weer wakker wordt van keiharde hindoemuziek, na een hazeslaapje.

Vannacht de slechtste nacht in jaren, geen minuut geslapen. We zaten in een homestay, dus bij mensen thuis, in een dorpje vlak buiten Jodhpur. Alles leuk, eten aardig, mensen aardig. Maar toen we naar bed waren (koud maar extra dekens, hard bed maar moe dus dat zou wel lukken), werd er ergens een loudspeaker opengedraaid en de hele hele nacht gezongen en op instrumenten getokkeld/getrommeld. Blijkt even verderop een tempeltje te zijn waar een dode was opgebaard en dan wordt de nachtwake opgeluisterd met muziek en zang. De voordelen van elektriciteit op het platteland worden dan ook ten volle uitgebuit...

Verder valt het ons mee qua stank en vuil, we hadden erger verwacht. Maar ja, het is stoffig en overal ligt plastic, papier, koeiemest (hopen we) en er zijn plekken....
Er is veel lawaai op straat want iedereen toetert brommer auto bus tuktuk. Zinloos gedoe het gaat echt niet sneller.
Verkeer is chaotisch ieder voor zich met veel getoeter. In principe rijd je links, meestal is dat ook zo 😳

(Waarom achteraansluiten als je ook vooraan kunt wachten?)

Nadat we uit de trein gerold waren in Udjaipur hebben we de dag kalm doorgebracht, beetje rondgelopen in de zon rond het meer. 's Avonds dik uit eten in een prachtig hotel-restaurant.
De volgende dag het paleis uitgebreid gedaan, groot, imposant. In een restaurantje gegeten en naar een dansvoorstelling geweest. En de volgende ochtend zei Else: ik voel me niet lekker. Nou dan weet je het wel in Incredible India. Dat werd dus een slome (lekker rustige) dag in hotelkamer, overigens met zeer attente verzorging door het personeel dat ongevraagd banaan en yoghurt kwam brengen "for madam". Maar toch.

Gisteren in taxi-busje naar de homestay gereden, langs een heel veht fort (36 km omtrek) en een heel gedetailleerd gebeeldhouwde tempel van de Jain (dat zijn geen Janaïsten maar het soort hindoe die beestjes voor de voeten wegveegt om er niet op te trappen). We begrijpen niet alles hier in dit land.

Vanochtend toch nog een tour gedaan door het platteland. Behalve een bezoek aan een Bishnoi- familie ((dat zijn pre-Irene boomknuffelaars maar dat vertellen we nog wel een keer), gelukkig veel dieren en vogels om te spotten dat was leuk.

(Indian roller)

En nu in Jodhpur, ook weer een fort 😥 om te zien, morgennacht de slaaptrein. Else is behoorlijk opgeknapt, nog geen koffie en wel banaan maar ok. Vast van de immense hoeveelheid knoflook die we gister te eten kregen. Dat schoont de maag.
Hier in Jodhpur hebben we weer een prachtige authentieke kamer met muurschilderingen en gekleurde ramen in een heel oud huis, en uitzicht op het fort.

- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Jodhpur,India

Enno - PF5X zei

Kortom, een milde vorm van zelfkastijding ... Have fun ! Eén (en niet een schrale) troost, je hebt beter weer dan hier: 1 sneeuwvlok en Total Chaos Lands Upon This Fucking Country !