vrijdag 2 maart 2012

De eerste week zit er alweer op (nou ja)

Vrijdag, lunchtime. De eerste week is bijna voorbij. Voor de meeste mensen is dat al zo omdat vandaag een feestdag is en ze dus niet werken. Maar de staf van ESHET wel, vooral omdat ik hoge druk op de resultaten heb gezet. En dus moet ik zelf ook wel werken..

verkeerschaos in de vroege ochtend
Van de week bezig geweest met het opzetten van het business plan: alle hoofdstukken en subparagrafen zijn benoemd en toegewezen aan de diverse stafleden. Merga, de algemeen manager, heeft de outline goedgekeurd dus we zijn aan de slag gegaan. Vooreerst met de sterkte/zwakte analyse (SWOT).
Één van de zwakke punten komt dan direct naar voren: discipline! Als je een vergadering afspreekt is er niemand op tijd. Als ik iedereen van de gang heb geplukt heb en zelfs de deur op slot doe, gaat van iemand de gsm en wordt er weer niet vergaderd. Leer er maar mee leven wordt er gezegd. Ik vind het prima, maar moest het rapport niet op 31 maart ingeleverd worden, na goedkeuring door Directie en de Board?


Kloktijden is hier echt verwarrend, de Ethiopische tijd wordt veel meer gebruikt dan ik dacht. Dus als ik wil afspreken om 10 uur dan moet ik erbij zeggen dat het in de ochtend is, want anders is het dus 4 uur in de middag. En mislukt de vergadering helemaa! Lastig.


Morgen wordt echt overwerken, er wordt een nieuw regionaal kantoor geopend (nr. 14) en het hele topmanagement gaat daarheen voor toespraken en handjes&schouder-schudden (rechterschouder tegen elkaar als je elkaar begroet). Ik ga mee maar we moeten ver rijden en vertrekken dus om 05.30 uur....
Lunch wordt daar verzorgd, Injera gemaakt van teff. Link even lezen!
Dat wordt een leuke maar zware dag en veel fotoos.

Gisteravond uit wezen eten met enkele mensen van het pension waar ik zit, in Holland house. Ik dacht dat dat alleen bestond met de Olympische Spelen maar nee hier zit een weggelopen Nederlander die bitterballen op het menu heeft staan, maar geen Heiniken!
Veel vragen over Nederland maar ook veel achtergrond over Ethiopië. Over de (niet-)bezetting door de Italianen en waarom er zoveel italianen hier zijn. Over de opkomst van de chinezen in de economie, ook hier. Was leuk maar wel bekaf na een dag werken en "intensief" dineren.
Op de parking ook een truck(-je) van 2 mensen die een overland doen van Nederland naar Kaapstad. Tot nu toe gaat het prima met ze, Malawi wordt een probleem met de benzine.

Ondertussen ook mijn tripje naar Lalibela geboekt, volgende week zondag heen en maandag terug (vliegen). Wel weer een ervaring bij het reisburo'tje, de matrixprinter uit de vorige eeuw liep steeds vast maar uiteindelijk gelukt.
Ik ga ook nog een keer met Tamirat (head of MIS-department) naar een traditionele dansavond. Veel met de schouders schudden weet ik nog van vorige keer.


Geen opmerkingen: