zondag 4 maart 2012

Business trip

Dat was een zware maar mooie business trip.
Om 05.30 opgehaald, nog andere mensen van het managementteam en dan rijen. Eerst 2 uur over (chinees) asfalt, daarna 2 uur dirtroad. Bergop om uiteindelijk in Jibat aan te komen, een klein dorpje alwaar ESHET een nieuw bijkantoor opent.


Ontbijt met injera maar niet voor iedereen....

Onderweg steeds meer gele landerijen het is droge tijd, maar ook boeren die de opbrengst aan het verwerken zijn ( wannen?). Ook waterhalen is een dagelijkse bezigheid, getuige de soms lange rijen bij de pomp. Tijd voor een pomp-op-afbetaling-lening van ESHET (nieuw product maar ik moet daar nog wat discussie over voeren.).



wannen

Na enig wachten begint de officiële opening met toespraken van Merga en de lokale branchmanager, afgewisseld met lange vragen/opmerkingen uit de zaal. Na ruim een uur is het gedaan en wordt de aangeboden lunch, natuurlijk Injera, genuttigd en vertrekken de genodigden.
Er zaten geen vrouwen in de zaal ( is wel de belangrijkste doelgroep) maar wel veel vertegenwoordigers van lokale organisaties, dus 'warme' verkoop van leningen kan opgestart worden.



de officiële opening

Zowel voor als na deze sessie heb ik rondgelopen door het dorp. Het was marktdag dus de mensen stroomden het dorp in het was een drukte van belang. Ik heb gigaveel foto's gemaakt tot de batterij leeg was :(




Het beeld van 14 jaar geleden wat ik op mijn netvlies had, klopte nog helemaal. Boven het dorp staan nu wel palen voor elektriciteit en gsm (hebben de mensen geen geld voor), maar op straatniveau is alles nog hetzelfde. Bijbelse taferelen zoals Else dat noemt. Ik zet veel foto's op picasa maandag.



de markt valt stil...

Ik was de enige blanke en ik had ook de indruk dat er niet vaak of nooit één geweest is, zo werd ik aangestaard, verlegen mensen, kinderen die begonnen te huilen, alle hoofden op de markt dezelfde kant op en staren. En 'youyouyou' roepen alsmede 'moneymoney', al was het lang niet zo erg als toen.



interesse en suikerriet

Eind van de middag met rode schoenen en broek en stof tot in mijn navel terug. Om 6 uur in een dorpje aangekomen werd er gestopt: afspraak is dat dat er 's avonds niet gereden wordt. Dus werd ik ondergebracht in een 'luuks' hotel en gingen de anderen ergens anders slapen. Dat luuks viel tegen maar de douche deed het gelukkig. Vroeg erin, om 6 uur weer verder en nu in Addis waar ik ondertussen van hotel gewisseld ben en nu wel internet heb. (Maar het uploaden van de foto's doe ik morgen).

Nu op naar Leul en Dagi in het universiteitsradiostation ET3AA.


- Posted using BlogPress from my iPad

Geen opmerkingen: