woensdag 29 februari 2012

aan de slag!

De eerste 2 werkdagen zijn alweer voorbij.
Meestal de meest spannende omdat in het begin echt duidelijk wordt wat de opdracht is. De documenten die op de website staan van Sharepeople zijn soms achterhaald omdat de wereld verder gaat.

Dat was nu ook echt het geval. De omschrijving en de werkelijke opdracht liggen mijlenver uit elkaar. Het probleem zoals was beschreven is al opgelost maar er is een nieuw probleem aan de orde. Altijd weer een verrassing.

Na 2 dagen ben ik erachter wat de situatie is ten opzichte van de eerdere aanvraag. En ik moet zeggen: die is een stuk verbeterd! Van de zomer had de ESHET bank te maken met forse achterstanden op terugbetalingen van leningen, en weinig uitgifte van nieuwe leningen. De bank maakte verlies en verloor klanten. Maar sindsdien is het tij gekeerd (now under new management.).

Ik ben nu in een klein team bezig om de jaarrapporten 2010&2011 op te stellen en vervolgens gaan we een Businessplan opstellen. Doel is om de funding van de bank veilig te stellen (de bank leent geld van diverse organisaties = funding, en leent dat vervolgens uit aan de klanten.)
Ik ben de coordinator van het team, inhoudelijke inbreng moet van de managers komen. Leuke klus!

Hoofdkantoor

Ik word 's morgens opgehaald, 20 minuten rijden op de rondweg. Om 12 uur is er echt lunch, ik word dan naar een restaurant gebracht en later weer gehaald. Om 5 uur weer terug. Dat gaat vrij strak in tijd, om 5 uur loopt het kantoor ook echt leeg.
Hier werken ongeveer 15 mensen, allemaal staf voor administratie, marketing, directievoering en operations. Er zijn 5 kantoren ' in het veld'  die weer contact hebben met 120 creditmanagers. Deze laatste groep zijn de mensen die op pad gaan om leningen te verkopen en betalingen te innen (zeker bij achterstand).
ESHET werkt met het groepsmodel, een lening met een individu wordt afgesloten als de groep erachter staat. Voor de 'plattelandslening'  bestaat er geen onderpand, huizen zijn van gras/hout! Ze werkt vooral op het platteland, dat is een voorwaarde van de financiers. Vrouwen zijn de belangrijkste doelgroep (target > 50%), alleen wordt dat door ESHET niet gehaald.

Genoeg.

Mijn leven verder is geconcentreerd rond Bole Road (vlakbij het vliegveld, dat is te horen en hier geen restricties op nachtvluchten.) Ontbijt in het pension (buiten op een terrasje terwijl het stof al rondvliegt omdat er al schoongemaakt wordt...). Diner ergens in een restaurant langs Bole Road, New York New York heeft grote pizza's.
Langs Bole Road wordt flink gesloopt en gebouwd. Op chinese overlegmodel worden de krotten gesloopt en betonhoogbouw teruggezet: kantoren en appartementen. De flinke groei van de economie laat een middenklasse ontstaan die wil kunnen winkelen en chillen. De terrasjes van koffiehuizen zitten de hele dag vol. Auto's zijn belangrijk, de weg is schoon. De stoep is een chaos, vuil, gaten, ongeplaveid soms. Boven de weg hangt stof&smog, 's avonds goed te zien in de koplampen.

booming building Bole Road


Gisteravond in New York gegeten en direct als ik wegloop bedelaars en verkopertjes om me heen. Oppassen dus! Ze raken me zelfs aan en daar ben ik niet van gediend. Plotseling rennen ze weg. Ben ik nu al bestolen? Maar thuisgekomen blijk ik al mijn geld nog te hebben, dus dat wegrennen was voor iets anders (politie? niet gezien).

Buiten schijnt de zon, om 12 uur is het heet maar 's avonds koelt het goed af, droge lucht en in de bergen. dat is wel lekker. Binnen is het niet vreselijk warm, prima werkomgeving. En internet werkt, al is het niet snel.

Ik ga verder aan mijn werk. Er staan al wat fotoos op picasa, meer volgen.

ps. Zaterdag zit ik op de zendclub van Addis, ET3AA




Geen opmerkingen: