vrijdag 20 april 2012

week weer voorbij

De eerste week is alweer bijna voorbij. Veel gebeurd.
Maandag en dinsdag ben ik vooral bezig geweest met het lezen van stukken. Interne stukken van ESHET en ook (heel veel) stukken die van Terrafina gekregen heb. Van wat ik zo lees is ESHET door een diepe crisis gegaan wat betreft het topmanagement. Zelfs de Nationale Bank van Ethiopië is bij een vergadering van de aandeelhouders aanwezig geweest en heeft daar openlijk druk uitgeoefend om weer een Board of Directors in te stellen.
Maar vanaf zomer 2011 is de weg weer omhoog. Bedrijfsmatig zeker, maar de topstructuur is nog steeds niet goed ingevuld.

Complicatie is nu dat een nieuwe wet besproken wordt die veel hogere eisen stelt aan aandelenkapitaal, aandeelhouders en BOD-leden. Een probleem voor de hele branche. Het aandelenkapitaal moet met een factor 5 omhoog. Maar dividend uitbetalen betekent einde van belastingvrijstelling, en dat kan (elke) Microfinance instelling niet opbrengen. Vindt dan maar eens aandeelhouders.

Terrafina heeft veel gedaan aan het in kaart brengen van de huidige situatie van een aantal MFI's, ook ESHET. En strategieën beschreven om naar de nieuwe eisen toe te groeien. Het management van ESHET was niet bekend met deze zeer goede en belangrijke informatie.

Ik ben nog bezig met interviews maar het beeld is me al duidelijk: de alternatieven zijn er, er moeten stappen genomen worden. Een langetermijn activiteit, niet iets wat ik even kan doen in 2 weken. Hooguit een 'roadmap' uitwerken. Mijn idee is een extra taak of rol voor iemand binnen ESHET die zich dedicated gaat bezighouden met deze materie. 'Governance and Investor-relation-manager' ofzoiets. De voorzitter van de Board vond dat een goed idee.

Dus ik heb al aangegeven aan de General Manager dat mijn werk erop zit. Merga (de GM) moet daar wat om lachen maar hij heeft nog niet echt gereageerd. Ik wacht even af ....

Verder ben ik bezig om ESHET in verbinding te brengen met maatschappelijke activiteiten die de kwaliteit van het leven op het platteland verbeteren en die wellicht financiering nodig hebben: een waardeketen van een bedrijf, een klant en een financier.
Donderdagavond gesproken met Henk Holtslag die op watergebied bezig is: pompen en zuivering/filtering. Zie o.a. de websites http://300in6.org/products/ (klik oa. op Tulip filters) en http://www.connectinternational.nl/

Geweldig wat er allemaal bereikt is op dat gebied met de inzet van nieuwe technologie gemaakt van lokaal materiaal door lokale bedrijven. Doet me denken aan de beweging van Aangepaste Technologie in de 80-er jaren. Maar dit werkt echt, beter dan de AT-beweging ...
Pompen die met de hand tot wel 60 meter diep ingebracht kunnen worden en waarvan na een aantal jaar meer dan 90% nog werkt. En waterfilters voor 15 euro die 99,9% van de rommel uitfilteren en 7000 liter meegaan (dat is veel op het platteland) waarna ze door de eigenaar zelf schoongemaakt kunnen worden.

Baten zijn zeer direct: betere gezondheid, minder ziektekosten, meer opbrengst van het land en de dieren, wel 200 dollar per jaar. De kosten van pomp en filter worden in korte tijd terugverdiend.
En als dan nog 'carboncredits' opgehaald kunnen worden doordat het koken van het water achterwege kan blijven (geen CO2-uitstoot) die per huishouden 10 dollar per jaar kan opleveren, dan heb je een prachtige businesscase. Ik was echt zeer positief verrast dat dit soort projecten met steun van diverse instanties zoals NL- regering en aqua for all, een samenwerking van Nederlandse waterleidingbedrijven, ontwikkeld worden.

Of dit iets voor is ESHET om aan te sluiten vooral pompen zijn te duur om in één keer te kopen, moet gaan blijken. De NL-ambassade houdt binnenkort een conferentie waar Merga voor uitgenodigd wordt.

Nou weer een heel verhaal.

Het regent regelmatig, soms hard. De stad is soms vies modderig. Maar ik rijd veel met taxibusjes, kost minder dan 10 cent voor 2-5 km. Je zit dan wel klem met 14 man in een volkswagenbusje. De deur gaat dicht dus er valt niemand uit.

Zaterdag/zondag ga ik naar Axum in het uiterste Noorden van Ethiopië.

Geen opmerkingen: