vrijdag 27 april 2012

Rapport afsluiten, naar huis (maar voor hoelang?)

Deze week weer een aantal gesprekken gevoerd en het wordt steeds me duidelijker. Na het aannemen van de wet op de Microfinance-branche moet de Nationale Bank nog een hele set van aanwijzigen geven als detaillering van de wet. En na 3 jaar zijn die aanwijzingen nog steeds niet klaar...
In een gesprek met de juridisch adviseur van Eshet (altijd lastige gesprekken, ik snap nooit wat ze zeggen, dat was ook al toen ik bij de Postbank werkte) werd me duidelijk hoe het moet gaan met het uitgeven van nieuwe aandelen, de toeslag voor leden van de Board, etc.

Donderdagmorgen met de Associatie van MFI's gesproken (AEMFI), de koepel over alle 31 MFI's.
En ze gingen direct achter mijn voorstel staan om een Nationale Conferentie te organiseren over 2-3 maanden. Daar zouden ook experts voor uitgenodigd moeten worden voor het geven van input en het leiden van de workshops. Er werd ook naar mij gekeken.....

Geld is wel een probleem voor het organiseren, de vertegenwoordigers van de MFI's moeten van ver komen. Dus de lokale PUM-vertegenwordigster en ik gaan een rondje maken om te zien wat er mogelijk is bij externe financiers. Wellicht Maxima (United Nations Secretary General's Special Advocate for Inclusive Finance for Development) als beschermvrouwe van het MFI-gebeuren?

Blijft natuurlijk het feit dat het bedrijf waar ik nu werk ruimschoots niet voldoet aan minimum-regels in de samenstelling van de aandeelhoudersvergadering en Board of Directors (Raad van Toezicht), ook zonder de nieuwe wet. Dus daar moet wel wat gebeuren. Cold en warm selling van aandelen, op korte termijn aantrekken van gekwalificeerde Board-members, minstens 3, liever 5. Dat is best een opgaaf!
Verder gaat het operationeel erg goed met Eshet, het uitgezette leningenbedrag stijgt sterk. Dat kan o.a. doordat het ingebrachte spaargeld ook goed stijgt.

Toen ik hierheen ging had ik een WIFI-stationnetje gekocht. Voornamelijk voor mezelf, om makkelijk de Volkskrant te kunnen downloaden op mijn iPAD. Eshet heeft die nu overgekocht, omdat het zo goedkoop is. Alles wat hier geïmporteerd moet worden is r...duur door import-opslag, 100% is niks. De regering heeft geen buitenlandse valuta en wil ook nog eens een dure dam bouwen ("at any cost", zie Gilgel Gibe III Dam, 3de alinea). Commerciële banken worden verplicht geld uit te lenen aan de regering tegen absurd lage rente.

Het zit er alweer op, eindrapport versturen en rapportage voor PUM schrijven. Ging even niet goed omdat Internet eruit lag, maar net na de middag was het weer OK.
Het was toch wel anders dan vorige keer, toen was het een intern project met veel overleg, nu meer extern overleg en meer alleen werken. Maar het resultaat is goed en als de Nationale Conferentie er komt, helemaal!

Geen opmerkingen: