zondag 26 februari 2012

Aan het werk in Addis


Alweer op pad, nu naar Ethiopië. Via Sharepeople op een project ingetekend bij een Microfinance Institute, ESHET in Addis Abeba. Anders dan bij PUM betaal ik zelf (nou ja, mijn bedrijf Bommelier dus) de reiskosten, verblijf wordt door de klant/opdrachtgever betaalt.

Ter voorbereiding lees ik het reisverslag van onze (groeps-)reis door Ethiopië in 1998. Per open truck, eerst het Noorden en dan via Addis naar het Zuiden, een soort 8. En dan komen de herinneringen weer.
Ethiopië heeft 13 maanden, 12 van 30 dagen en dan 5-6 dagen vrij. Ze volgen de Juliaanse kalender en lopen ongeveer 6 jaar acht bij onze (Gregoriaanse) telling. De klok gaat bij zonsopgang op 00.00, dan begint de nieuwe dag.
Ik neem aan dat in Addis de westerse 'standaard' gebruikt wordt, we gaan het zien.

Ik lees weer dat ik daar vreselijk ziek ben geweest met temperaturen tegen de 40C. En dat in Lalibela, een outpost ver in het Noorden met een niet geweldige dokterspraktijk .... Bloeddruk 60 over 40 nou dat kan nooit. Pillen gekocht en weer ingeleverd (de echte dokter vond ze meer geschikt om een paard uit de dood op te laten staan), pillen van de kamer gestolen en weer van andere mensen geleend.
Opknappen in het Hilton in Addis, executive floor met eigen dokter, voor $60 per dag. Dat waren nog eens prijzen!
Daarna naar het Zuiden, zwart Afrika met veehouders, vrouwen met grote ringen of tegeltjes in de onderlip. Jongens met AK-47; er werd regelmatig een dorp overvallen begrepen we.
Maar het was een prachtige reis door twee heel verschillende culturen.

De tussenlanding op Khartoum wordt geskipped vanwege een zandstorm, dus 2,5 uur eerder aangekomen op Addis. Weer lekker hoog op 2300 meter, maar de training van Ecuador helpt hopelijk.
Merga gebeld en na wat wachten kwam hij snel opdagen met een vriend en ben ik in hostel Tina ondergebracht, dichtbij het vliegveld maar van de grote weg af, hek eromheen en een bewaker. Ziet er vooralsnog prima uit (hangt van je standaard af en wat je verwacht).
Daarna nog even wat eten in restaurant Amsterdam. Druk, goed eten. Veel obers. De 2 mannen spreken Amhaars onderling. Om 23 uur lig ik in bed (2 uur tijdverschil met NL).

Ontbijt is buiten onder een tentzeil. Temperatuur is prettig 17 ofzo, dat gaat wel omhoog als de zon hoger komt.
Ik loop de grote boulevard af, wat een nieuwbouw hier. Een boomtown, beton, hoog. Het verkeer is niet druk maar dat is zondag, morgen schijnt het veel erger te zijn.
Pinnen mislukt maar koffie onderweg is lekker, ze hebben hier goede koffie dat wist ik.

Met de lunch komt Merga me halen, we lunchen op het grote plein. 2 andere mensen van het management team zijn erbij, we praten wat maar het is lastig verstaan, Engels en Engels....
Ik eet een hamburger maar proef wat van de injera gemaakt van tef. Smaakt beter dan ik me herinner! Toch maar een keer proberen.

Daarna naar het Hilton hotel, vrij toegang maar niet tot het zwembad dat kost 220 Bir = € 10. Volgende keer dan maar, nu een beetje in de lobby mailen.



- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Addis Abeba ,Ethiopië

Geen opmerkingen: