maandag 27 september 2010

Bezoek aan CCAP

nieuwe zitjes
Vandaag op bezoek geweest bij Community Crafts Association Philipines. Het CCAP is een NGO gevestigd in Manila. Zij is onderdeel van de World Faitrade Organization Asia, waarvoor ik hier ben. Het is goed om te beginnen met het bezoeken van enkele bedrijven om een beeld te krijgen.

Al 38 jaar ondersteunt CCAP 'marginal producers' uit het platteland op verlerlei wijze: scholing en opleiding, begeleiding bij productontwikkeling en - vormgeving, exporteren, etc.

De producenten zijn veelal kleine bedrijfjes (huisvlijt of heel kleine fabriekjes) op het platteland die ruw materiaal (bamboo, mais en ander natuurlijk materiaal) verwerken in producten en dan (laten) afleveren in Manila. Maar natuurlijk ook zelf op de lokale markt verkopen.
Deze bedrijfjes hebben natuurlijk geen weet van de export en van de design van de producten die in Europa of USA verkocht kunnen worden. Ook de logistieke component (transport, certificaten op de producten zoals veiligheid, toxititeit etc.) gaat hun boven het hoofd. Dat is de ondersteuning die CCAP dus levert.
Het CCAP monitort op reguliere basis of de producenten wel 'fairtrade' zijn, qua loon en arbeidsomstandigheden. Daarvoor bestaan vaste checklistst.

CCAP kent de markt door Internationale contacten (fairs, websites) en bundelt alle producten in brochures die ze via CD of als bestand verstuurt. ook verzorgt ze de logistiek middels een broker en regelt ze de certificaten. Orders komen hier ook binnen en worden verdeeld naar de producent(en). Ze bewaakt de levering en de consistentie van de kwaliteit.

De NGO groeit daardoor steeds meer uit tot een in- en verkoophuis, wat zich o.a. uit in het warenhuis dat achter het kantoor zit. Daar worden de laatste kwaliteitscontroles gedaan en ingepakt voor verscheping. Niet helemaal de functie van een NGO, er is dus ook een aparte bedrijf opgericht voor deze handelingen (een NGO kan/mag geen winst maken).

Uiteindelijk kwam het gesprek op het punt van de kopers: het is heel moeilijk om tegen de chinezen op te boksen (goedkoper en copycats), en om nieuwe afnemers te vinden in de 1ste en 2de wereld. Met mijn contacten van vorig jaar (oa. Return to Sender, Hema en Wereldwinkels) waren ze dan ook heel blij. Marketing op afstand is heel moeilijk!


De Website is technisch wel ok maar qua ontwerp 10 jaar oud en heeft hard een upgrade nodig. Anders dan in India zijn bedrijven in de Filipijnen niet geneigd om gratis enige diensten uit te voeren voor NGO's (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is geen hot item hier. En de bedrijven die dat wel doen, richten een eigen stichting op waardoor het geld dus eigenlijk weer terugstroomt in het eigen bedrijf onder het label MVO.............)
Dus als een website ontwerper zich geroepen voelt om ze te helpen; mail me.



warehouse: eindcontrole en verzending
Vorig jaar (26 September 2009!) heeft de werkplaats 1,5 meter onder water gestaan door een hevige orkaan met regen. Een ramp die in Nederland nauwelijks is doorgedrongen?
Kijk maar eens op
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/09/26/philippines.floods/index.html
http://www.flickr.com/photos/43070581@N03/

De hele voorraad was verloren. Vocht en regen zijn een continu probleem hier, dus wil men de logistiek aanpassen en de opslag meer distribueren over het land. Producenten kunnen hun producten dan direct veiliger opslaan wat kwaliteitsverlies tegen kan gaan.

Zo dat was de dag, nu ga ik weer enkele straatjes vanaf de hoofdstraat een eettentje opzoeken om te 'dineren'.
Er staan ook wat foto's op picasa (zie links op blog)

Geen opmerkingen: