zondag 22 september 2013

Diepduiken



Met een omweg naar Bali gevlogen. Onbegrijpelijk maar KLM tickets vanuit Belgiƫ zijn al gauw 200 euro goedkoper, inclusief een rit met de Thalys.

Ik ben in Sanur iets ten noorden van Denpasar. Veel hotels, meestal tussen de hoofdweg en de zee. Je kunt nauwelijks bij de zee komen als je niet in een van die hotels zit. Bezetting veelal ouderen, soort Benidorm in de winter.

Ik zit in een duikhotel met een 6 daags duikprogramma (14 duiken) op diverse plekken. Na een dag jetlag naar het Noorden gereden waar we (mijn gids, een lokale gids in opleiding en ik) 3 duiken deden, tot 30 meter diep.

Veel koraal en kleine vis maar ook een haai, schildpadden en 2 bumphead parrotfish weet het Nederlandse woord niet maar ze waren erg groot. En vele andere interessante vissen. Mooi wrak dat wel druk was met duikers.
S'avonds in een lokaal hotel maar dat lag aan de enige weg dus veel lawaai. Bali is wel veranderd sinds ik er 20 jaar geleden was.

Mijn spullen worden altijd door de lokale bevolking gedragen, het enige wat ik moet doen is het aantrekken, ademhalen en het water instappen...

De 2de dag 3 duiken bij een ander dorp, veel stroming dus je flippers omhoog en je gaat vanzelf. Aan het eind hoop je dat de boot je kan vinden om terug te gaan.

Vandaag mijn speciale duikdag: de 40 meter duik. Theorie werd eerst overhoord daarna in een bootje naar een diepe plek. Veel golfslag bij het verlaten van het haventje, veel stroming ook bij het te water gaan. Maar alles ging goed en op 40 meter een ei kapotgemaakt (dooier en struif blijven gewoon bij elkaar zweven) en geprobeerd een flesje fanta leeg te drinken = onmogelijk door de druk van 5 atmosfeer. De 2de duik werd geannuleerd vanwege de golfslag. Maar toch ben ik geslaagd!

Morgen naar manta point, hopelijk mantaroggen in grote aantallen.
Vanaf nu slaap ik in het duikhotel in Sanur en maak dagtrips. Na dinsdag misschien nog andere dingen doen zoals fietsen vanaf de vulkaan (naar beneden) richting Ubud.

Terwijl ik dit schrijf wordt de gamelan gespeeld hiernaast. Overal op straat staan offertjes. De bevolking blijft haar waarden trouw.

- Posted using BlogPress from my iPad


Location:Sanur, Bali

Geen opmerkingen: