zaterdag 1 september 2012

record 12 maands opbrengst zonnepanelen

12 maanden geleden heb ik mijn set zonnepanelen uitgebreid tot 12, ruim 2100 Watt-piek.
Nu zijn alle statistieken bijgewerkt en is duidelijk dat de opbrengst 822 Wattuur per Wattpiek is. Op jaarbasis 1775 kWh. Voor Drenthe is dat geen slechte opbrengst. Hier zijn meer wolken en hogere temperaturen dan aan de kust, beide zaken zijn nadelig voor de opbrengst.

Opvallend is de plotselinge opleving van de productie in augustus, tov de andere loggers. Oorzaak/reden is de vervanging van één omvormer. Begin augustus ontdekte ik dat deze niet wilde starten. Met wat gepruts kon ik de omvormer wel aan de praat krijgen met elke ochtend kabels loshalen en weer aansluiten.
Het lijkt erop dat ook in de maanden vóór augustus al problemen waren gezien de statistiek.

Opbrengst per geïnstalleerde kW-piek

Steca nederland heeft de omvormer kostenloos vervangen. Zeer goede service, de auto kwam voorrijden en het omwisselen was zo gepiept.

Terugverdientijd van de huidige installatie is ongeveer 14 jaar, nog 12 te gaan. Maar binnenkort gaat de energieprijs omhoog (BTW) dus dan wordt de terugverdientijd automatisch korter. En na die 12 jaar is het dus gratis stroom.
Rendement (opbrengst/kosten) is ruim 7%, fors hoger dan op een spaarbankboekje. En met de zakkende prijzen voor zonnepanelen wordt dat nog beter voor nieuwe instappers.


1 opmerking:

Paul Beelen zei

Als ik op zonnestroomopbrengst.eu je systeem met dat van mij vergelijk, is inderdaad in juni en juli een dip in de opbrengst. Andere maanden slechts marginale verschillen.
Ik las trouwens ergens iets over panelen op de grond op een (fiets)wiel... Heb je daar nog iets mee gedaan?