vrijdag 6 november 2009

ups en downs

waar het aan ligt weet ik niet. Te weinig geofferd? Wraak van de voorouders?

het weer is met kleine uitzonderingen bijzonder slecht. Veel regen, en wind tot zeker wel kracht 8-9.
Her en der liggen bomen omver en dat geeft problemen bij slecht onderhouden (bovengrondse) stroomdraden.
Tot 2 keer toe heeft dat ons nu parten gespeeld, een keer met dramatische gevolgen: een uitgebrande zender. De spanning liep tot boven de 400Volt op doordat de draden in elkaar sloegen.



Sinds we hier zijn aangekomen zijn we bezig antennes op te zetten. Maar dat gaat maar traag en soms moeten we weer een antenne naar beneden halen omdat er door de storm iets is stukgewaaid. De langste antenne (160 meter) staat nu wel goed. Maar de Spiderbeam (een antenne met 4 gespreide armen van 5 meter lang) kunnen we door de storm niet opzetten. En trouwens in de regen is het geen plezier om aan de antenne te werken.

En door een 2de stroomstoring was er geen water want dat wordt naar een bergstation gepompt voordat het bij ons komt.
En vannacht hadden we heel erge ratelstoring van iets op alle banden. Voor het eerst in 5 dagen, dus waar dat nu ineens vandaan komt??  Condities op de lage banden zijn goed maar op 20 en hoger erg matig (nadruk op errug)

En als klap op de vuurpijl: ik ben schor, keelpijn. En kan dus even geen verbindingen maken......

Maar er is ook goed nieuws: de koffer van Stan is toch opgedoken na 3 dagen vertraging, de wind is nu gaan liggen, de regen is minder heftig, het weer gaat verbeteren (crossed fingers) vanaf vanmiddag. Ik zie nu wel blauw in de verte.
En toch maken we veel verbindingen, nu al ongeveer 7000. Meeste in morse op 30m maar ook andere banden lage banden lopen goed.

Tussen het zenden door is het slapen en wat hangen tot je weer aan de beurt bent (ik dus even niet). Zolang het weer zo is ga ik niet het eiland op, de wegen zijn modderig overal plassen. Maar met zon droogt het snel en dan ga ik erop uit, en wellicht ook duiken (ik begrijp dat er weinig/geen vis is maar wel mooie vergezichten en grotten).

Tot zover van Paaseiland.
Op de website rapanui2009.org staat een film (voorpagina)

Geen opmerkingen: